مجله رادرام

انواع کیف های ورزشی

کیف های ورزشی، همراهان همیشگی ما در ورزش

کیف های ورزشی بهترین همراه ما در هنگام ورزش کردن هستند. همه ی وسایلی که برای ورزش کردن نیاز دارید درون این کیف ها جای می گیرند و ما را تا باشگاه و یا سالن ورزش همراهی می کنند.,

انواع ساک ورزشی

ساک های ورزشی نوعی از کیف ها هستند که از مواد مستحکم و مقاوم ساخته شده اند. بسته به وسایلی که درون کیف تان حمل می کنید می توانید انواع ساک ورزشی را خریداری نمایید.

ساک ورزشی با بند کشی (کیف کیسه ای)

ساده ترین نوع ساک هایی ورزشی ساک هایی هستند که تنها یک محفظه دارند و با بند کشی بسته می شوند . این نوع ساک ها مناسب حمل لباس و وسایل ورزشی هستند و سبک و جمع و جور هستند. البته این نوع کیسه های ورزشی برای لباس و لوازم ورزشی با حجم و وزن بیشتر مناسب نیستند.

کوله پشتی

کوله پشتی هم بین ورزشکاران مختلف بسیار محبوب است. زیرا براحتی می توانید آن را روی شانه های خود قرار داده و حمل کنید. از نظر سلامت نیز مناسب تر اند زیرا فشار به یک طرف بدن وارد نمی شود. همانطور که می دانیم لباس های ورزشی وزن زیادی ندارند اما همین لباس ها در صورت حمل طولانی مدت و در روزهای متمادی  منجر به عدم تعادل عضلانی و آسیب مفاصل می شود.

جهت خرید کوله پشتی باید به این نکته دقت کنید که سایز آن نباید خیلی کوچک باشد چرا که ممکن است بخواهید کتانی های ورزشی تان را هم با خود به باشگاه ببرید !

کوله پشتی ها جنس های مختلفی دارند از جمله چرم اصل یا مصنوعی، پنبه، کتان و الیاف مصنوعی.

کیف های شانه ای (کیف های رودوشی)

از زمان های قدیم تاکنون ساک های ورزشی واقعی به شکل کیف رو دوشی بودند. کیف هایی مستطیل شکل که لباس های مختلف ورزشی داخل آن ها چیده می شده . به این مدل کیف ها "کیف باشگاهی" و یا "ساک استخری " هم میگویند. این نوع کیف ها یکبند بزرگ رو دوشی و دو بند کوچک تر برای حمل آسان تر کیف دارند.

 کیف دوفل (Duffel bags)

این نوع ساک های ورزشی دافل نام دارند وعموما جنسی چرمی دارند. یک زیپ در بالای خود داشته و ظاهری استوانه ای شکل دارند. فضای کیف های دافل این امکان را به شما می دهد که وسایل بیشتری را حمل کنید.

بافت متراکم پارچه و یا جنس چرمی این نوع کیف ها سبب می شود که عموما مقاومت بالایی در برابر آب داشته باشند.

کیف های دافل سنتی دارای بافت انعطاف پذیری هستند که عموما سبب این می شوند که بتوان حجم زیادی از وسایل را بصورت نامنظم درون آن جای داد. برخی مدل ها دارای جیب های بزرگ و کوچک در کناره ها هستند. کیف های Duffel هنوز کاربرد نظامی دارند اما در کاربردهای غیر نظامی هم طرفداران زیادی دارند. طراحی بندهای کیف به گونه ای است که، برای دوام بیشتر بندها بدنۀ کیف را در بر می گیرند.

انواع جنس ساک ورزشی

انتخاب جنس مناسب برای خرید ساک ورزشی بسیار حائز اهمیت است چرا که بعضی ورزشکاران وسایل بیشتریرا با خود حمل می کنند و یا در فضای باز تمرین می کنند و یا حتی مجبور باشند بارها ساک خود را به مسافرت ببرند و با توجه به اینکه لباس های ورزشی پس از استفاده و تعریق ورزشکار رطوبت دارند بایستی جنس کیف به گونه ای باشد که در اثر قرار دادن لباس داخل آن بوی بدی نگیرد.

نکته ی قابل توجه دیگر هم این است که ممکن است ورزشکاران یک ساک را برای سالیان متمادی استفاده کتتد. لذا جنس ساک ورزشی اهمیت ویژه ای دارد

ساک ورزشی کرباس

کرباس یک ماده ی پنبه ای ارزان قیمت و کمی سنگین است. استفاده از این جنس در ساک های ورزشی موجب شده که جنس آن را مقاوم تر و قیمت آن را به صرفه تر نماید. کیف های جنس کرباس قابلیت شستشو داشته و براحتی با آب و صابون تمیز می شوند. البته رنگ های روشن آن زودتر کثیف می شوند و در اثر شستشوی زیاد ممکن است فرم اولیه ی خود را از دست بدهند.

ساک ورزشی نایلونی و پلی استر

محبوب ترین مواد برای تولید کیف های ورزشی مواد نایلونی و پلاستیکی هستند. پلی استرها برای کسانی که لباس های ورزشی مرطوب همانند لباس شنا را حمل می کنند مناسب هستند اما بدی آن ها در این است که چون قابلیت تنفس ندارند نمی توان لباس های مرطوب را به مدت طولانی داخل آن نگه داشت و این امر ممکن است باعث ایجاد بوی بد در ساک شود.

کیف های با جنس کوردورا

ویژکی این ساک های ورزشی مقاومت بالا در برابر ضربه و خسارات می باشد و این ویژگی سبب شده که قیمت آن ها نسبت به سایر ساک های ورزشی بالاتر باشد. این ساک دارای بافت های متراکم و تار و پود محکم است و به دلیل داشتن یک پارچه نایلون خشن باهوا در برابر ورود آب مقاومت زیادی دارد.

چگونه از ساک ورزشی مراقبت کنیم؟

یکی از نکات مهم برای نگهداری از ساک های ورزشی بحث نظافت آن است. مسلما لباس های ورزشی پس از ورزش دچار تعریق وبوی نامطبوع می شود و ما مجبوریم که این لباس ها را داخل ساک ورزشی خود قرار دهیم. یکی از نکات مهم انتخاب ساک ورزشی ای است که محفظه های مناسب برای خروج بوی نامطبوع ازداخل آن را داشته باشد و در واقع منجر به چرخش هوا داخل آن شود. علاوه بر این مورد شستشوی ساک هم اهمیت ویژه ای دارد.

نحوه ی شستشوی ساک ورزشی

برای شستشوی ساک ورزشی به طریقه ی درست کافی است ابتدا وسایل داخل آن را بطور کامل تخلیه نموده و کیف را پشت و رو نمایید. در صورت که لکی روی کیف باقی مانده آن را با پارچه ای نرم به وسیله ی شوینده های مناسب همچون آب و صابون پاک نمایید.

پس از این مرحله کافیست ساک را داخل ظرف آب و محلول رقیق شده ی شوینده به مدت 10 دقیقه قرار دهید و سپس آن را آبکشی نمایید. برای خشک شدن ساک ورزشی نیز کافی است آن را در مقابل نور خورشید در فضای باز قرار دهید. 

نکته ای که باید به آن توجه کنید دمای آب است. برای ساک هایی که دارای نقش و چاپ هستند استفاده از آب با دمای بالا توصیه نمی شود.

1 نظر در “انواع کیف های ورزشی

  1. Fatemeh.Gol گفت:

    عالی بود… ممنون

دیدگاهتان را بنویسید